Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Αυτοσχεδιασμός για εφήβους

Το αυτοσχεδιαστικό θέατρο (improv theatre) προσφέρει σημαντικά οφέλη για τους εφήβους σε πολλούς τομείς της ζωής τους, κυρίως μέσα από την ενίσχυση κοινωνικών, συναισθηματικών και γνωστικών δεξιοτήτων. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι η συμμετοχή σε αυτοσχεδιαστικές δραστηριότητες μπορεί να έχει θετικές επιδράσεις στην ψυχολογική ανάπτυξη και υγεία των εφήβων μέσα και έξω από την τάξη.


Κοινωνικές δεξιότητες

Συνεργασία/Επικοινωνία: Η συνεργασία και η επικοινωνία είναι βασικά στοιχεία του improv. Οι έφηβοι μαθαίνουν να λειτουργούν στο πλαίσιο της ομάδας, να ακούν ενεργητικά τους υπολοίπους και να συνεργάζονται αρμονικά.

Διαπροσωπικές δεξιότητες: Μέσω της συνεχούς αλληλεπίδρασης με άλλους οι έφηβοι βελτιώνουν την ικανότητά τους να δημιουργούν και να διατηρούν υγιείς σχέσεις με τους γύρω τους.

Ενσυναίσθηση/κατανόηση: Οι αυτοσχεδιαστικές ασκήσεις και τα παιχνίδια ρόλων επιτρέπουν στους εφήβους να κατανοούν και να ανταποκρίνονται στα συναισθήματα τους και τις ανάγκες των άλλων, ενισχύοντας την ενσυναίσθηση τους.

Συναισθηματικές δεξιότητες

Αυτογνωσία: Οι συμμετέχοντες στο improv συχνά έρχονται αντιμέτωποι με απρόβλεπτες καταστάσεις που τους βοηθούν να κατανοήσουν καλύτερα τις αντιδράσεις, τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους. Το improv διδάσκει πως τα λάθη είναι μέρος της διαδικασίας, ενθαρρύνοντας τη θετική στάση απέναντι στην αποτυχία. Αυτό δημιουργεί ένα ασφαλές περιβάλλον για πειραματισμό, παιχνίδι και ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των εφήβων.

Αυτορρύθμιση: Στον αυτοσχεδιασμό δεν υπάρχει τίποτα έτοιμο και όλα δημιουργούνται την ίδια στιγμή. Λόγω αυτού είναι ένα χρήσιμο εργαλείο ώστε οι έφηβοι να διατηρούν την ψυχραιμία τους και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, ακόμα και όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν όπως είχαν σκεφτεί. Με τον τρόπο αυτό μαθαίνουν πως να προσαρμόζονται και να λειτουργούν σε καταστάσεις αβεβαιότητας. 

Κίνητρο: Το δημιουργικό περιβάλλον του improv ενθαρρύνει τη διατήρηση της θετικής στάσης και της κινητοποίησης, καθώς οι έφηβοι ενθαρρύνονται να συνεχίσουν να παίζουν, να εξερευνούν και να δημιουργούν.

Διαχείριση συναισθημάτων: Τα αυτοσχεδιαστικά παιχνίδια επιτρέπουν στους εφήβους να εκφράζουν τα συναισθήματά τους με τρόπο που ταιριάζει στις διαφορετικές καταστάσεις, καθώς και να διαχειρίζονται το άγχος ή την αμηχανία.

Γνωστικές δεξιότητες

Κριτική σκέψη: Στο improv δεν υπάρχει χρόνος για πολλή σκέψη. Οι έφηβοι μπαίνουν στη διαδικασία να σκέφτονται γρήγορα και να λαμβάνουν αποφάσεις σε πραγματικό χρόνο, κάτι που ενισχύει την κριτική τους σκέψη.

Επίλυση προβλημάτων: Στο improv δεν υπάρχει σενάριο και κάθε κατάσταση που προκύπτει είναι απρόβλεπτη. Οι έφηβοι αναπτύσσουν την ικανότητα να βρίσκουν δημιουργικές λύσεις σε προβλήματα και να επιλύουν αρμονικά τις συγκρούσεις.

Δημιουργικότητα: Το improv βασίζεται στη φαντασία και την ελευθερία της έκφρασης, γεγονός που βοηθάει στην ανάπτυξη δημιουργικής σκέψης και ενισχύει την ικανότητα παραγωγής ιδεών.
Επικέντρωση και προσοχή: Κατά τη διάρκεια του improv, οι συμμετέχοντες πρέπει να είναι πλήρως συγκεντρωμένοι στο τι συμβαίνει γύρω τους για να ανταποκριθούν άμεσα, ενισχύοντας έτσι την ικανότητά τους να εστιάζουν, να είναι συγκεντρωμένοι και αυξάνεται η προσοχή τους.

ΔΙΔΑΣΚΕΙ:


Η ΝΙΚΟΛΕΤΑ ΤΖΙΡΙΝΗ

Η Νικολέτα Τζηρίνη είναι μηχανικός χωροταξίας και ανάπτυξης και τα τελευταία 6 χρόνια ασχολείται με το improv theater. Αποφοίτησε από τη σχολή αυτοσχεδιασμού House of Improv στη Θεσσαλονίκη ενώ παράλληλα συμμετείχε με διάφορες ομάδες της πόλης σε παραστάσεις improv comedy (κωμικός αυτοσχεδιασμός). Έχει συμμετάσχει σε φεστιβάλ αυτοσχεδιαστικού θεάτρου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και έχει παρακολουθήσει σεμινάρια από κορυφαίους αυτοσχεδιαστές παγκοσμίως. Τον τελευταίο χρόνο παρακολουθεί το μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών «Δραματική Τέχνη και Παραστατικές Τέχνες στην Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του τμήματος Θεατρικών Σπουδών, της Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.